Hoe u kunt zorgen voor een snelle re integratie

Snelle re integratie

Een snelle re integratie: hoe zorg je daarvoor?

MKB-ers vragen het regelmatig aan mij: hoe zorg ik voor een snelle re integratie van mijn medewerker? Hoe zorg ik ervoor dat deze snel en gemotiveerd weer aan het werk gaat? Het antwoord is: ga met elkaar in gesprek! Dat lijkt heel simpel en is het ook. En toch gebeurt het te weinig en vaak te laat.

Waarom aandacht belangrijk is. En dit niet altijd makkelijk is.         snelle re-integratie

Voor de medewerker is het belangrijk dat er zo snel mogelijk aandacht is voor hem of haar. Neem meteen na de ziekmelding contact op. Voor de medewerker is het belangrijk dat er geluisterd wordt naar zijn of haar verhaal en er begrip wordt getoond. Als werkgever heb je daar niet altijd zin in en tijd voor. De zaken gaan door, vervanging moet worden geregeld. De klant staat immers voorop. Die moet tevreden zijn. Het belang van de medewerker (aandacht) en de werkgever (de zaken gaan voor en ik heb het door deze uitval nu nog drukker) staan vaak tegenover elkaar. Ik maak mee dat de werkgever boos of geïrriteerd is door deze uitval. En de medewerker boos dat de werkgever niet begrijpt dat het voor hem of haar ook heel vervelend is. Mijn advies: toon begrip voor de situatie en vraag aan de medewerker wat deze nodig heeft om weer snel aan het werk te kunnen gaan. En denk daarin aan creatieve oplossingen. Dit bevorderd een snelle re integratie.

En mocht dit toch niet lukken. Schakel dan een ervaren arbeidsdeskundige of casemanager in. Het voordeel? Deze staat verder van de situatie af. Én weet alles over re integratie mogelijkheden. Zowel in het eigen bedrijf als daarbuiten.

De strenge Privacy Wetgeving.

Het tweede punt waarom aandacht niet altijd makkelijk is: de Privacy Wetgeving. Want nee, je mag tegenwoordig niet vragen om medische gegevens. Overigens geeft de medewerker deze vaak wel vrijwillig en dat is prima. Alleen noteer deze informatie niet in het officiële dossier. Maar je mag wel met elkaar bespreken wat de medewerker nodig heeft om weer aan het werk te gaan. Bijvoorbeeld een gesprek over de werkdruk. Een aangepast bureau. Een gesprek met een collega waar problemen mee zijn in de samenwerking. Maar let op: kan een medewerker gedeeltelijk weer aan het werk? Vraag dan om advies vragen bij de bedrijfsarts. Alleen hij of zij mag beoordelen of een medewerker ziek of hersteld is. Ook als een medewerker gedeeltelijk kan gaan werken.

Duidelijkheid!

Maar niet alleen aandacht is belangrijk, ook duidelijkheid. Voor een medewerker is het belangrijk te weten hoe het nu verder gaat. Wat er van hem of haar verwacht wordt. En waar hij of zij op kan rekenen. In de Wet Verbetering Poortwachter staat dat er een Plan van Aanpak gemaakt moet worden. Niet het invullen van het formulier is belangrijk, wél de afspraken die je met elkaar maakt. Wanneer gaat iemand weer aan het werk? En wat gaat hij of zij dan doen? Starten in eigen werk of aangepast taken? Op dezelfde werkplek of toch beter ergens anders? Hoe vaak heb je contact met elkaar? Wanneer gaat de medewerker weer naar de bedrijfsarts? Bespreek het met elkaar en zet het op papier. Zodat je bij een volgende afspraak terug kunt komen op deze afspraken. En kunt bespreken of de re-integratie verloopt zoals was afgesproken. Of dat er andere afspraken gemaakt moeten worden.

Aandacht én duidelijkheid.

Mijn mantra als het gaat om verzuim en het bekorten van verzuim? AANDACHT ÉN DUIDELIJKHEID. Geef de medewerker aandacht zodat deze zich serieus genomen voelt. En maak duidelijke afspraken over wat je samen gaat doen om ervoor te zorgen dat iemand weer gemotiveerd aan het werk gaat

Heb je hier hulp bij nodig? Bel met 06-54625346. Of neem contact op via het CONTACTFORMULIER.

Share